Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2011

Τιμές Καυσίμων

  'Εχουν ακουστεί πολλά και καθώς το πρόβλημα με τις τιμές των καυσίμων θα γίνεται εντονότερο τους επόμενους μήνες θα ακουστούν ακόμα περισσότερα.
  Πρώτον ας δούμε πως διαμορφόνονται οι τιμές  : Το διυλιστήριο πουλάει καύσιμα στις εταιρίες πετρελαιοειδών και αυτές με την σειρά τους στους βενζινοπώλες οι οποίοι το πωλούν στο τελικό καταναλωτή. Υπάρχουν και άλλα κανάλια διανομής αλλά η συντριπτική πλειοψηφία ακολουθεί την παραπάνω αλυσίδα.
  Τι τιμή κάνουν τα δύο ελληνικά διυληστίρια όμως; Αυτό είναι εύκολο να το δει κανείς πηγαίνοντας στο παρακάτω url http://www.gge.gr/36/index.asp
  Για αυτούς ίσως που δεν έχουν ιδιαίτερη σχέση με τα μαθηματικά για να βρείτε την τιμή λίτρου ανα καύσιμο και ανα λίτρο διαιρείται με το 1000 και πολλαπλασιάζεται με 1.23 (για το ΦΠΑ) για κάθε είδος καυσίμου.
 Το συγκεκριμένο url σας δίνει τις τιμές καυσίμων για τα ΕΛΠΕ όμως οι τιμές του άλλου διυλιστιρίου (ΜΟΤΟR OIL) είναι πανομοιότιμες διότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους (άλλη μια στρέβλοση στην αγορά πετραιλεοειδών και συνάμα ελληνική προτοτυπία).
 Ο δεύτερος κρίκος της αλυσίδας είναι η εταιρίες πετρελαιοειδών. Εδώ δυστηχώς θα πρέπει να δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα αφού οι τιμές ανακοινώνονται ανα περιοχή και διαφέρουν σημαντικά ανα περιοχή.
Για την Κρήτη οι τιμές πώλησης των εταιριών προς τους πρατηριούχους δίνονται από το παρακάτω url
http://www.sppi.gr/selectnew.html για το νομό Ηρακλείου.
Αν κάποιος κάνει την διαφορά μεταξύ τιμών διυλιστιρίου και εταιριών για υπολογίσει το κέρδος που έχουν οι τελευτέες θα βρεί οτι κατα μέσο όρο αυτο είναι για την ΕΚΟ 18 λεπτά ανα λίτρο εώς πολύ περισσότερα για κάποιες άλλες εταιρίες .
Τώρα ο τελευτέος κρίκος της αλυσίδας που είναι τα πρατηρια υγρών καυσίμων σε τι τιμές αγοράζουν;
Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι μονολεκτική. Η συνηθέστερη περίπτωση είναι (σχεδόν 90%) ο εκμεταλευτής του πρατηρίου να κλίσει συμβόλαιο εμπορικής συνεργασίας με κάποια απο τις εταιρίες χονδρικής εμπορίας. Συνήθως (99%) το συμβόλαιο είναι πενταετές και στο οποιο δεσμεύετε να πουλάει αποκλειστικά τα καύσιμα της εν λόγο εταιρίας για το δίαστημα του συμβολαίου. Ανταφτού ζητάει κάποια ανταλλάγματα τα οποία συνήθως είναι : εκπτώσης από της τιμές που βλέπεται στο παραπάνω url (τιμές χονδρικής) , χρήματα (λεφτά που δίνει η εταιρία και δεν τα ζητάει πίσω ποτέ,  ως Bonus αν θέλετε ) εμπορευματική πίστωση (άτοκο δάνειο εκ μέρους τις εταιρίας προς το πρατηριούχο) την οποία φυσικά πρέπει και να αποπληρώσει ως την λήξη του συμοβολαίου του και ενδεχομένως εξοπλισμό - ανακαίνηση του πρατηρίου ( ράφια , διαφημιστικές πινακίδες , βιτρίνες κτλ κτλ) .
 Το τι θα πάρει κάθε πρατήριο εξαρτάτε αποκλειστικά και μόνο από ένα παράγοντα , το πόσα λίτρα θα πουλήσει. Και οι διαφορές μπόρει να είναι τραγικές , από το ένα λεπτο έπτωση εώς και 18 λεπτά . Εξού και οι διαφορές στις τιμές μεταξύ πρατηρίων.  Έτσι τα μεγάλα πρατήρια που πωλούν πολλά λίτρα πέρνουν τεράστιες εκπτώσεις και μπορούν και πωλούν φθηνότερα από κάποια άλλα μικρότερα , και για το λόγο αυτό θα βρεθούν πρατήρια με τιμή αντλίας μεγαλύτερη από άλλα που όμως οι ιδιοκτήτες τους βγάζουν πολύ λιγότερα ανα λίτρο.

Το θέμα είναι τεράστιο και γιαυτό θα συνεχίσω την ανάληση μου σε επόμενο post.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου